marți, 17 ianuarie 2012

Evaluare
Proiect : 1). Identificarea unei probleme nerezolvate din viaţa curentă (3 pct.)
                2). Precizarea şi folosirea operaţiilor gândirii în expunerea problemei (2 pct.)
                3). Aplicarea stategiilor sau modelelor rezolutive pentru gasirea soluţiei (2 pct.)
                4). Ce s-ar întampla dacă soluţia ar fi pusă în practică ( 2 pct.)
  5). Opţional: aplicarea soluţiei şi prezentarea concluziilor
Barem: 9 puncte + 1 punct din oficiu
Timp de lucru: o săptămână
Metode Lecţia 1
1.      Expunerea gândirii ca proces psihic superior şi central (5 minute); susţine obiectivul 1

2.      Metodă conversaţiei (problematizare)prin urmatorul exerciţiu(10 minute): obiectivul 2 
-          Pornind de la un stimul aflat în clasă, se iniţiază o discuţie despre procesele mentale implicate în analiza acelui stimul – priviti acest obiect. Propun ca împreună să descoperim ce se întamplă în mintea nostră atunci când îl privim.

3.      Brainstorming cu privire la produsele gândirii (15 minute); susţine obiectivele 3 şi 4
-          Fiecare idee este notată, de elevul care a menţionat-o, pe tablă
-          La finalul exerciţiului, vor fi analizate şi se vor selecta raspunsurile relevante pentru temă.
-          Profesorul foloseşte materialul emis de elevi pentru a expune definiţia şi clasificarea noţiunilor.
4.      Exerciţiu în care elevii au sarcina de a nota pe o foaie primul cuvânt la care se gândesc asociat cu denumirea unei categorii enunţată de profesor.(10 minute) Obiectiv: 5
-          Exemple de categorie: fructe, mobilă, păsări etc. La sfârşitul exerciţiului, profesorul va aduna toate foile şi va prezenta scopul exerciţiului pe care îl va susţine (sau nu) cu datele colectate din foile de răspuns.
5.      Moment alocat oferirii de feed-back din partea clasei.

Metode Lecţia 2

1.      Expunerea operaţiilor gândirii (10 minute). Obiectiv 1.
2.      Conversaţie ce urmăreşte prezentarea de către elevi a unor exemple din experienţa personală, situaţiilor în care au aplicat operaţiile gândirii. (10 minute). Obiectiv 2.
-exemplu: referindu-ne la evenimentele petrecute în zilele anterioare de şcoală, vă rog să îmi povestiţi o situaţie în care aţi folosit una dintre operaţiile gândirii (în acelaşi timp se notează pe tablă denumirea fiecărei operaţii şi câteva denumiri de materii şcolare, urmând ca elevii să stabilească legături între acestea, după criteriul operaţiei pe care o folosesc predominant la materia respectivă).
3.  Prezentarea caracteristicilor gândirii şi solicitarea elevilor de a stabili legături între acestea şi operaţiile gândirii (10 minute). Obiectiv 3.
4. Solicitarea elevilor de a participa la un exerciţiu prin care li se prezintă o posibilă situaţie problematică, pe care ei au sarcina de a o soluţiona. În rezolvarea ei, elevii trebuie să genereze soluţii, iar ulterior acestea vor fi analizate din perspectiva operaţiilor pe care le implică. Se realizează individual. Timpul total 15 minute, dintre care 5 minute pentru găsirea soluţiilor. Obiectiv 4.
5. Dezbatere pe tema avantajelor şi dezavantajelor operaţiilor gândirii, cu referire la exerciţiul anterior. Timp 5 minute, obiectiv 5.

Metode Lecţia 3

1.      Clarificarea prin expunere a înţelegerii şi învăţării. (5 minute). Obiectiv 1 şi 2.
2.      Dezbatere pe tema „este înţelegerea influenţată de intenţiile şi punctele de vedere personale?”. (20 minute). Obiectiv 2.
3.      Expunerea modelelor explicative şi a definiţiei procesului de rezolvare de probleme.(5 minute). Obiectiv 3, 4.
4.      Joc de rol – se va solicita ajutorul a doi voluntari din clasă pentru a trata o problema de euristică, si a altor doi voluntari pentru o problemă de algoritmică. Pe parcursul jocului, elevii ramaşi în banci, pot interveni ca şi personaje secundare. Cei care nu participă sunt rugaţi să analizeze strategiile de rezolvare de probleme, operatiile implicate, cât şi alte aspecte relevante pentru temă. ( 20 minute). Obiectivul 5